Świat

 

Dwie Koncepcje Szkoła Athnonowców Szkoła im. Zajcewa
  Oddziały i jednostki Specjalne  
Delta Force SAS ESI
RAID GROM GIGN
KSK GIS FAR
  Navy SEALs  

 

Dwie Koncepcje Świata C:S

W Codename:Soldier istnieją dwie koncepcje świata gry. Pierwsza z nich zwana "realną", zakłada iż świat gry jest wierną kopią naszego. Odnosi się to do historii współczesnych konfliktów zbrojnych, aktualnego układu sił na świecie, polityki, gospodarki i wszystkich wydarzeń z jakimi mamy do czynienia. Ponieważ "życie" przewyższa nas niepomiernie pomysłowością - świat według koncepcji realnej, jest kompletny, znakomicie poznany i zwykle dostatecznie zaskakujący. W świecie tym, kożystając choćby z codziennych telewizyjnych wiadomości, bez problemu znajdziemy pomysły na misje. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby na sesji "spróbować" odbić porwany właśnie samolot, lub uwolnić zakładników przetrzymywanych w górach afganistanu. Oczywiście do obowiązków MG należy odpowiednie przygotowanie misji i takie jej spreparowanie, aby gracze dobrze się bawili. Jest to zabawa dziejąca się w naszej wyobraźni, a nasz świat i dziejące sie w nim wydarzenia są w kontekscie gry, tylko pretekstem do tworzenia niezapomnianych misji i wspaniałej zabawy.


Druga koncepcja zwana alternatywną, zakłada istnienie świata "równoległego". Jest on inny z powodu zmienionego biegu wydarzeń, który ukierunkował się w konkretnym momencie przeszłości.
Przykładowym zdażeniem w wyniku którego powstaje świat alternatywny może być momenent kiedy okazuje się, iż wybuch w elektrowni jądrowej w Czrnobylu, nie był spowodowany samoczynnym przegżaniem się jednego z reaktorów, a świetnie zaplanowaną i przeprowadzoną akcją amerykańskiego oddziału do zadań specjalnych.

W wyniku akcji oddziału Delty, pod dowództwem półkownika Georga Freeman'a, miało dojść do podburzenia zaufania w stosunku do ZSRR. Pamiętajmy że wciąż był to okres zimnej wojny. Początkowo Związek Radziecki, po wykryciu amerykańsiej akcji, ukrywał i blokował jakiekolwiek informacje dotyczące Czarnobyla. W końcu kiedy w 1989 roku, jeden z byłych członków oddziału Delty, który brał udział w akcji, postanowił podzielić się swoimi wspomnieniami z jedna z największych sław CNN, dziennikarką Kate Blash. Wywiad którego udzielił - wstrząsnął światem. Ameryka nie znajac stanowiska ZSRR, wstrzymywała komentarze, przedstawiciele Związku Radzieckiego, po tygodniowym milczeniu, ogłosili swoją wersję wydarzeń i odpowiedzieli atakiem, na atak. Tego dnia, 14 lipca 1989 roku Radziecka rakieta z niewielką głowicą nuklearną uderza w amerykański lotniskowiec stacjonujący w zatoce perskiej. Zginęło ponad pięć tysięcy amerykanów. Świat zamarł. Amerykanie wycofali się z przygotowań do akcji w Kuwejcie i wypowiedzieli wojne Związkowi Socjalistycznych Republik Radzieckich. Następnego dnia były komandos Delty John Milne popełnił samobójstwo. Rozpoczął się okres tzw. "wojny kolosów".


Tworzenie światów alternatywnych, na potrzeby C:s, posiada kilka niewątpliwych zalet. Po pierwsze MG, jest w stanie za pomocą odpowiedniego poprowadzena historii stworzyć dowolny układ sił na świecie. Po drugie, jest w stanie wygenerować sytuacje polityczne i zbrojne, które wymagać będą działań graczy. Będzie mógł przenieść działańia wojenne na dowolny teren i w dowolny czas. Po za tym będzie w stanie zaplanować wydarzenia niezależne, takie jak trzęsienia ziemi, wybuchy powstań i rewolt, zamachy stanów i inne. W ten sposób będzie mógł kontrolować rozgrywkę i bez problemów tworzyć sytuacje dramatyczne i zmieniające bieg wydarzeń. W świecie takim mogą istnieć ciekawe fikcyjne postacie, kraje, organizacje, oddziały, sprzęt, pojazdy itd.. Przy zachowaniu logiki i zdrowego rozsądku, MG jest w stanie stworzyć, realistyczny, bogaty i ciekawy świat alternatywny.
W jedyn i drugim wypadku istnienie fikcyjnych postaci i miejsc ubarwia rozgrywkę. Stworzenie kilku ciekawych, czarnyh charakterów, i postawienie ich w opozycji do bohaterów graczy (lub w opozycji do sił w których służą), sprawi że gra stanie się bogatsza i pełniejsza. Dodatkowym elementem stricte "ludzkim", może być zabawa w stworzenie rodziny i znajomych postaci graczy. Są to niezwykle istotne elementy gry. Niech ci BN będą związani z graczami nie tylko wzmianka w historii postaci, ale także zwykłymi, życiowymi wydarzeniami, takimi jak np.: ślób siostry, rozpaczliwy telefon żony, tuż przed akcją, itd., itp.. Postacie te, a raczej związki łączące je z bohaterami graczy, sprawią że nasi żołnierze staną się bardizej luddzcy i ciekawsi. Zaczna także zwracać większą uwagę na zdażenia nie związane bezposrednio z celem misji, co da im choćby możliwość ciekawej rozmowy w czasie odpoczynku, lub innej chwili przerwy.


Innymi elementami kształtującymi świat gry, są ciekawe miejsca w których będą działać postacie graczy. W przypadku zarówno świata wedłóg koncepcji realnej, jak i wg. koncepcji alternatywnej, MG może kożystać z istniejących planów, map, schematów, opisów i innych informacji, na temat istotnych dla gry lokacji. Kożystać można z wszelkich źródeł takich pomocy i mogą to być, np.: mapy z gier komputerowych, satelitarne zdjęcia zciągnięte z internetu, lub zeskanowane z książek. Kiedy MG posiada dokładny plan miejsca misji (może go oczywiście wykonać sam), jest w stanie szczegółowo zaplanować wydarzenia niezależne i odowiednio przygotować się do gry.


Kolejną składową świata, są przedmioty wykożystywane przez postacie graczy w czasie gry. W podręczniku w rozdziałach Broń, Wyposarzenie i Pojazdy, opisano tylko po kilka przykładowych "przedmiotów". Kożystając z istniejących statystyk, lub pomocy na temat konkretnej sztuki broni, czy pojazdu, mozna rozbudowywać tą bazę, lub dostosowywać ją do konkretnych potrzeb (można np. opisać sprzęt do nurkowania, dla oddziałów specjalnych służących w siłach marynarki wojennej).


Jeżeli MG będzie konsekwentny i skrupulatny, notując najważniejsze informacje, podczas tworzenia scenariuszy i w czasie sesji - w szybkim tempie jest w stanie zbudować i opisać, niewielki, wystarczający do gry alternatywny świat.

Poniżej znajdziecie opisy kilku organizacji i instytucji, wymyślonych specjalnie na potrzeby C:S. Na początek opis dwuch szkół dla snajperów.

Szkoły Snajperskie

 

Szkoła Snajperska Sir Anthony'ego Thompsona
Powstała w 1984 roku, w Londynie, szkoła byłego komandosa SAS, pułkownika Anthonego Thompsona, należy do najlepszych na świecie. Całe szkolenie trwa trzy lata i składa się z trzech etapów. Po rygorystycznej rekrutacji, z pośród zawodowych żołnierzy z całego świata, następuje roczny okres zwany "Czasem próby". Przyszli "Anthonowcy", gdyż tak nazywa się absolwentów tej szkoły, zostają przetransportowani na wyspę Faklandu zachodniego, gdzie "osadzeni" w pilnie strzeżonej bazie wojskowej niedaleko Port Stanley, zostają poddani wykańczającemu treningowi fizycznemu. Zaprawa trwa około trzech miesięcy. Zaraz po niej przyszli strzelcy wyborowi, otrzymują swoje pierwsze karabiny. Są to repliki karabinów M40, wykonane z jednego kawałka drewna, zaopatrzone w celownik 3x. Z tą bronią, żołnierze ćwiczą przez kolejne trzy miesiące, aby po pół roku, otrzymać już prawdziwy karabin. Przez kolejne pół roku, snajperzy odbywają regularne ćwiczenia w strzelaniu i uczęszczają na intensywne wykłady (ok. 5 godz. dziennie.) obejmujące bardzo szeroką tematykę - od podstaw wojskowości, po przez historię, biologię, medycynę, strategię i taktykę, na zajęciach stricte technicznych skończywszy. W tym też czasie po zaliczeniu egzaminu z podstaw maskowania, "Anthonowcy" konstruują swoje pierwsze Ghillie Suit'y. Pierwszy rok nauki kończy się egzaminem z teorii i strzelania. Do egzaminu można podejść tylko jeden raz, lecz możliwe jest odłożenie terminu zdawania o rok (sic!). Zaliczenie egzaminu premiowane jest pięciodniowym (tzw. suchym-) urlopem. Rekruci cały czas pozostają na terenie bazy, ograniczona jest jedynie ogólna liczba zajęć. Po upływie pierwszego roku, zaczyna się szkolenie terenowe. Snajperzy transportowani są do niewielkich baz rozproszonych po świecie we właściwie wszystkich strefach klimatycznych i pogodowych. Znajdują się one min. na obszarze podbiegunowych, na terenach pustynnych Afryki i Azji, w strefach równikowych, w Amazonii, w lasach Kanady, w Europie (dokładna lokalizacja bazy utrzymywana jest w tajemnicy, choć prawdopodobnie znajduje się gdzieś w Polsce, lub Czechach). W czasie tych podróży snajperzy pod bacznym okiem instruktorów szkoleni sa z metod maskowania i surwiwalu. Ten rok szkolenia kończony jest egzaminem praktycznym. Cała grupa dzielona jest na pięcio-osobowe oddziały i rozsyłana po świecie. Egzamin poprzedzony jest pięciodniowym suchym urlopem. Po zaliczeniu kolejnego roku, kandydaci na Anthonowców, zaczynają praktyki w miastach (pierwsze pół roku), oraz na terenach objętych działaniami wojennymi. Praktyki odbywają się w jednostkach specjalnych zrzeszonych wokół Międzynarodowej Organizacji Sił Specjalnych i Grup Antyterrorystycznych SFATO. Uczestniczą oni w operacjach wojskowych i antyterrorystycznych, aby po trzecim roku treningu, zaliczyć ostateczny egzamin. Jego przebieg utrzymywany jest w tajemnicy, lecz wiadomo, iż na końcową ocenę duży wpływ mają oceny wystawione przez dowódców oddziałów, w których w czasie ostatniego roku służyli kandydaci. Po zaliczeni egzaminu snajper otrzymuje: licencję TSS (Thmpson Sniper School) drugiego stopnia, oraz propozycję pracy w jednym z oddziałów SFATO.
Oferta:
Koszt szkolenia: 30.000 dolarów (10.000 rocznie)
Czas trwania kursu: 36 miesięcy
Umiejętności: Strzelanie Karabiny Wyborowe +6, Maskowanie +6, Sztuka Przetrwania +3, Anatomia +2

Dodatkowa oferta:
Kursy:
- Miejski - 9 miesięcy, 12.000 dolarów, UM: Strzelanie Karabiny Wyborowe +2, Maskowanie (miasto) +2, Anatomia +1, Licencja CTSS Pierwszego stopnia.

- Terenowy - 15 miesięcy 20.000 dolarów, UM: Strzelanie Karabiny Wyborowe +3, Masowanie +2 (teren), Anatomia +1, Sztuka Przetrwania +2, Licencja OTSS pierwszego stopnia.

 

Szkoła Snajperska Fiodora Kunina, im. Wasilija Zajcewa
Ta rosyjska szkoła, powstała w 1994 roku, okryta jest złą sławą. Jej założyciel i prowadzący, dawny członek SPECNAZ'U major Fiodor Kunin, okrył sie sławą po szaleńczej misji w południowej Turcji na początku 1988 roku, kiedy to przedarł się na teren bazy terrorystycznej i jednym strzałem z odległości 1100 metrów, wyeliminował jednego z najniebezpieczniejszych terrorystów tego czasu. Podczas ucieczki został schwytany i uwięziony. W czasie oczekiwania na wykonanie wyroku, oddział SPECNAZU, w którym służył dokonał rajdu na bazę Tekar-Naram, w czasie którego zabito ok. 45 osób.
Do szkoły nie prowadzi sie standardowej rekrutacji. Po podpisaniu przez kandydata stosownego oświadczenia, zostaje on przewieziony do bazy umieszczonej w północnej Rosji w okolicach koła polarnego. Tam następuje pierwszy etap szkolenia. Nowi kandydaci pozbawiani są wszelkich osobistych rzeczy i lokowani są w barakach gdzie czeka na nich o połowę mniej łóżek niż wynika to z liczebności przyszłych snajperów. Od tego czasu zaczyna sie proces zwany przez Fiodora Kunina, czyszczeniem przedpola. Odział kandydatów transportowany jest w lasy tajgi, gdzie zostaje im przedstawione zadanie. Mają zlokalizować "przesyłkę", ukrytą na wielu kilometrów lasu i dostarczyć ja do centrum w taki sposób, aby do ostatniej chwili pozostali nie zauważeni. Liczba przesyłek jest czterokrotnie mniejsza od liczby kandydatów. Każdy ze snajperów wyposażony zostaje w karabin wraz z ostrą amunicją, nuż, nadajnik lokalizacyjny, zapas pożywienia i wody na trzy dni, oraz ocieplany biały mundur. Czas na wykonanie zadania wynosi dwa tygodnie. Minimalny czas ukończenia zadania to jeden tydzień.
Zakończony pozytywnie egzamin, awansuje kandydata do grupy szkoleniowej. Zwykle pozytywnie udaje się zaliczyć egzamin jednemu na pięciu kandydatów. Zdarzały się przypadki zaginięć, a także śmiertelne wypadki (np. w 1991 roku, kiedy to trzech kandydatów zginęło z rąk swojego konkurenta). Przebieg szkolenia okryty jest głęboką tajemnicą, wiadomo jednak, że obejmuje zajęcia praktyczne, teoretyczne, ćwiczenia w terenie i miastach, szkolenie wojskowe, antyterrorystyczne, medyczne i ćwiczenia z walki wręcz. Wiadomo także, iż w czasie kursu, kandydaci uczestniczą w tzw. “dziwnych grach”, w czasie których odgrywają role terrorystów.
Oferta:
Koszt szkolenia: 12.000 dolarów
Czas trwania kursu: 18 miesięcy
Umiejętności: Strzelanie Karabiny Wyborowe +6
Maskowanie +4
Walka Wręcz +2
Sztuka Przetrwania +4

 

Oddziały Specjalne

 

DELTA FORCE (Special Forces Operational Datachment - Delta - SFOD-D) - Operacyjny Oddział Sił Specjalnych armii Stanów Zjednoczonych

Delta powstała w 1977 roku z inicjatywy Charlesa Beckwitha, byłego oficera SAS. Główna siedziba oddziału znajduje się w Fort Bragg (Północna Karolina).

Jednostka ta powstała na bazie doświadczeń wyniesionych przez Beckwitha z pracy w SAS. Do podstawowych zadań przewidzianych dla Delty, należą: zwalczanie terroryzmu poza granicami Stanów Zjednoczonych. wspieranie oddziałów amerykańskich podczas działań wojennych (działania sabotażowe, wojskowe szpiegostwo, ochrona dygnitarzy wojskowych), oraz działania antyterrorystyczne (odbijanie zakładników).

Delta składa się z trzech szwadronów (A, B, C) oraz jednostek wsparcia i logistyki (sekcje treningowe, finansowe, medyczne, i inne.)

Akcje:
- 1980 pierwsza znana opinii publicznej operacja Delty (kryptonim "Orli Szpon". Nie udana próba odbicia zakładników, przetrzymywanych przez irańskich studentów w ambasadzie w Teheranie. Odwrót zkompromitowanych komandosów, zakończył się tragicznie. Ewakuacyjny śmigłowiec zderzył się podczas startu z amerykańskim samolotem, w wyniku czego zginęło 8 komandosów.
- 1983, Grenada. Udana akcja odbicia więźniów z więzienia Richmond Hill. Opanowanie sąsiadującego z nim lotniska.
- 1984 Odbijają zakładników z porwanego samolotu kuwejckich linii lotniczych.
- 1993 Próba pojmania dyktatora Mohamad'a Farah Aidid'a w Mogadiszu.
- 1997 Udana próba odbicia zakładników z ambasady japońskiej w Limie.

- 2003, udział w II Wojnie w Iraku w operacji "Wolność dla Iraku"
i wiele innych.

 

SAS, Special Air Service (Spejcalna Służba Powietrzna)

Jednostka SAS powstała w 1941 roku z inicjatywy porucznika Davida Stirlinga. Główna siedziba SAS'u znajduje się w Hereford w Wielkiej Brytanii.

Pomysł Stirlinga polegał na zastosowaniu do zwalczania ważnych celów, na terenie wroga, małych nierzucających się w oczy oddziałów. Oddziały te składały się ze specjalnie wyselekcjonowanych ludzi. Byli oni wszechstronnie przygotowani i wyposażeni w sprzęt, który umożliwiał im działanie w każdych warunkach.

Akcje:
- 1972 w czasie bitwy o Mirbat, pojmanie 250 omańskich rebeliantów, przez dziewięcioosobowy oddział.
- 1979 szkolenie i walka u boku afgańskich rebeliantów, przeciwko wojskom Związku Radzieckiego.
- 1980 szturm na ambasadę Irańską w Londynie. Akcja zakończona pełnym sukcesem. Odbito wszystkich zakładników. Zginęło pięciu terrorystów.
- 1991 wraz z amerykańską Deltą, komandosi SAS poszukiwali i oznaczali Irackie SCUD'y.

- 2003, udział w II Wojnie w Iraku w operacji "Wolność dla Iraku"

 

ESI, Escadron Special d'Intervention, "Le group Diane"
Belgijska jednostka antyterrorystyczna.
Jednostka ta powstała w 1972 roku, jako część mobilnego legionu żandarmerii Narodowej. Od 1985 roku ESI, dzieli się na kika podstawowych zespołów: dowudztwo, grupa interwencyjna, obserwacyjna oraz zaspół logistyczny.

 

RAID, Recherche d'Assistance d'Intervention et de Dissuasion de la Police Nationale
Jednostka antyterrorystyczna Francuskiej policji. "Czarne Pantery".
Jednostka powstała w 1985 roku, podległa ministrowi spraw wewnętrznych. Składa się z ok. 100 komandosów. Stale i ściśle współpracuje z GIGN.

Akcje:
- 1987 zatrzymanie 4 terrorystów należących do organizacji Action Directe
- 1993 udana akcja odbicia 24 dzieci i ich opiekunki z przedszkola w Neuilly
- 1998 ochrona mistrzostw świata w piłce nożnej

 

GROM, Grupa Reagowania Operacyjno - Manewrowego 2305
Od 1995 roku nosi imię Cichociemnych Spadochroniarzy Armii Krajowej.

Powstała w 1990 roku z inicjatywy pułkownika Sławomira Petelickiego. Jest to elitarna jednostka wojskowo - antyterrorystyczna. Uznawana za jedną z najlepszych jednostek tego typu na świecie, obok akcji antyterrorystycznych, przygotowana również do akcji dywersyjnych i rozpoznawczych.

Akcje:
- 1994, udział w międzynarodowej operacji "Restoration of Demokracy" ("Przywrócić Demokrację"), na Haiti
- 1996, w ramach sił ONZ udziałw nadzorowaniu serbsko - chorwackiego porozumienia pokojowego.
- 1999, ochrona szefa misji weryfikacyjnej OBWE w Kosowie, Wiliam G. Walkera

- 2003, udział w II Wojnie w Iraku w operacji "Wolność dla Iraku"

 

GIGN, Groupe d'Intervention de la Gandarmerie Nationale

Jednostka powstała w 1973 roku we Francji z inicjatywy porucznika Christiana Proteau. Uznawana za jedną z najlepszych jednostek antyterrorystycznych na świecie. Siedziba główna GIGN znajduje się w miejscowości Satory pod Paryżem. Podlega ministrowi obrony. Składa się z kilku podstawowych gróp. SĄ to min. zespoły: dowodzenia, wsparcia, rozmów i negocjacji.

Akcje:
- 1976, udana akcja odbicia 30 zakładników przetrzymywanych w porwanym przez porywaczy autobusie.
- 1994, udana akcja odbicia załogi oraz pasażerów z porwanego w Algierze przez członków GIA (Islamskich Grup Zbrojnych), samolotu Air France.

 

KSK, Komando Spezialkraefte
Specjalna Jednostka Operacyjna.
Jednostka powstała w 1995 roku i została powołana do takich zadań jak: obrona terytorium Niemiec, operacje w sytuacjach kryzysowych, ochrona misji pokojowych. Jednostka liczy ok. 1000 komandosów i w jej skład wchodzą grupy takie jak: dowództwo, zespół łączności, rozpoznania, wsparcia, szkoleniowy i doświadczalny. Żołnierze KSK szkoleni są wraz z komandosami z SAS.

 

GIS, Gruppo di Intervento Speciale
Jednostka powstała w 1978 roku. Uważana za jedną z najlepszych na świecie została powołana do walki z grupami terrorystycznymi Czerwonych Brygad i Mafią Sycylijską. W jej skład wchodzi ok. 100 komandosów. Składa się z plutonów: interwencyjnych, wsparcia i kierowania, instruktorskiego oraz zespołu sapersko - minerskiego i zwiadowczo - snajperskiego.

Akcje:
- 1980, udany szturm na więzienie w Trani
- 1989, udział w potyczkach z grupą mafijną Giuseppe Strangio
- 1990, udana akcja odbicia z rąk porywaczy Patrycji Tacchella
- 1990, szturm na budynek w Oria, w którym zabarykadował się szaleniec

 

FAR, Force d'Action Rapide
Elitarny korpus sił szybkiego reagowania.
Wchodzący w skład sił ONZ, francuski korpus sił szybkiego reagowania (liczący ok. 45 tyś. żołnierzy), zawiera w swych szeregach jednostki: spadochroniarzy, piechoty morskiej, kawalerii powietrznej, wojska pancerne i zmechanizowane.

Akcje:
- 1986, Liban i Czad
- 1988, Rwanda
- 1991 - 1993, Irak, Zair, Kambodza, Zjednoczone Emiraty Arabskie
- 1992 - 1995, Bośnia
- 1997, Kongo, Albania
- 1999-, Kosowo

 

Navy SEALs, Komando Foki
Elitarna jednostka specjalna, przeznaczona do działań niekonwencjonalnych na morzu, w powietrzu i na lądzie.

Navy SEALs liczy ok 2,5 tysiąca komandosów. Podlega Marine Corps, a jej siedziba znajduje się w Kolorado w Kaliforni oraz Little Creek w Wirginii. Powołana została min. do: wspierania się konwencjonalnych poprzez działania dywersyjne i bezpośrednie ataki na cele taktyczne. NS współpracują z siłami Straży przybrzeżnej w wojnie z handlarzami narkotyków.

Akcje:
- w czasie zimnej wojny, komandosi NS przeprowadzi wiele akcji podwodnych (głównie w radzieckich portach)
- 1984, minowanie wejść do Nikaraguańskich portów
- udział w konfliktach w: WIetnamie, Granadzie, Panamie, Kuwejcie i Iraku, Somalii, na Haiti oraz w Bośni.

- 2003, udział w II Wojnie w Iraku w operacji "Wolność dla Iraku"

<<< Tworzenie Postaci | Zasady Walki >>>