WSTĘP

 

Historia Powstania Wprowadzenie do RPG Podstawowe Pojęcia
Mistrz Gry i Koordynator Gracz i Żołnierz Rekwizyty
  Zasady Kożystania z Podręcznika  

 

Codename:SOLDIER - Historia Powstania

Pomysł stworzenia Codename:SOLDIER, narodził się w początkach 2002 roku. Ponieważ polski rynek RPG , nie obfituje w gry traktujące o wojnie, postanowiliśmy taką grę napisać. Aby wcielić się w postać żołnierza z elitarnej jednostki i wziąć udział w specjalnej misji, potrzebowaliśmy zasad, które elastyczne i realistyczne, wpasowałyby się w realia współczesnej wojny. Powstawały one powoli i odpowiednio długo. Czas ten wypełniony był ich testami i dziesiątkami sesji, w czasie których odrzucaliśmy jedne reguły i ustalaliśmy nowe. Chcieliśmy, aby były one łatwe i niedominujące. Nie chcieliśmy, aby C:S stał się grą strategiczną, w której sterta kostek i papieru zabija żywiołową zabawę. Ułożyliśmy zasady, które uznane przez nas za najelastyczniejsze - mogą zaspokoić tak strategów, jak i aktorów.
Sporo czasu zajęło nam opisywanie nowoczesnego sprzętu jakiego używać będą postacie graczy i ich przeciwnicy. Na razie zbrojownia obejmuje kilkadziesiąt sztuk broni, ale wciąż się powiększa i uaktualnia. Opisaliśmy wozy bojowe, śmigłowce, a także samoloty, po to, aby Mistrz Gry zwany w C:S Koordynatorem, miał jak najlepiej przygotowaną rozgrywkę. Aby gracze, którzy przeczytają podręcznik, mogli grać kojarząc realia współczesnego pola bitwy.
Codename:S wciąż powstaje. Przez cały czas podręcznik rośnie i staje się bogatszy w informacje potrzebne do gry. Wciąż także trwają testy mechaniki. Być może znajdziemy lepsze i wygodniejsze rozwiązania. Jeżeli tak się stanie, natychmiast na naszej stronie będziecie mogli znaleźć nową wersję podręcznika. Życzymy wspaniałej zabawy.

Autorzy

Wprowadzenie Do Gier Fabularnych

Gry fabularne RPG (z angielskiego Role Playing Games), są specyficzną formą rozrywki intelektualnej. Łączy ona ludzi, którzy korzystając z zasad zgromadzonych w podręczniku, spędzają czas na wcielaniu się w najróżniejsze postacie. Mogą to być bohaterowie baśniowego Fantasy, postacie z przyszłości - SF, czy zwykli ludzie z naszych, lub historycznych realiów. Najważniejszym celem gry jest przyjemne spędzenie czasu i dobra zabawa. Dlatego też RPG daje nam możliwość bycia np.: tajnymi agentami, niepokonanymi wojownikami, przebiegłymi magami, kupcami, biznesmenami, czy w końcu żołnierzami elitarnych jednostek. Każda postać w wyimaginowanym świecie gry, opisana jest zestawem współczynników (różnym dla większości systemów), które mają za zadanie zobrazować umiejętności i predyspozycję każdego z bohaterów graczy. Możemy więc bez problemu ustalić kto jest silniejszy, szybszy, lepiej strzela. Uwzględniając czynnik losowy i opierając się na współczynnikach (cechach), za pomocą testów i odpowiednich zasad, jesteśmy w stanie ustalić przebieg większości zdarzeń. Gracze znając numeryczny opis własnych postaci - zwykle ustalany na początku gry, według preferencji konkretnego gracza - mogą zabawić się w jak najwierniejsze odegranie tej postaci. Grupa graczy tworzy drużynę, która rozwiązuje postawione przed nią problemy i dąży do wspólnych celów. Każda postać zdobywa w czasie gry doświadczenie i gromadząc tzw. Punkty Doświadczenia (Punkty Chwały), może się rozwijać i rosnąć w “siłę”. Osobą która rozdziela PD, która wymyśla scenariusz przygody, oraz która kontroluje rozgrywkę na poziomie zasad i jest w niej arbitrem, to tzw. Mistrz Gry (Koordynator). Jego głównym zadaniem jest dostarczenie drużynie odpowiednich wyzwań i wielu chwil znakomitej rozrywki. W RPG nie ma przegranych i zwycięzców. Gra się dla samej przyjemności przebywania z ludźmi o podobnych zainteresowaniach, wcielających się w wyimaginowane postacie, które z czasem nabierają psychologicznej głębi i stają się częścią niejednokrotnie pięknych historii.

Podstawowe Pojęcia

Aby zacząć grę potrzeba Zasad, które zawierając tzw. Mechanikę (najczęściej arytmetyczną) zgromadzone są w Podręczniku. Podręcznik, to także opis Świata Gry, jego historii, zamieszkujących go ludzi lub “nieludzi”, ich kultury, oraz zwyczajów. Wszystko to (mechanika i opis świata) zawiera się w terminie System. Codename:S jest systemem RPG.
W grze biorą udział Gracze, oraz Mistrz Gry. Każdy gracz wciela się w swoją Postać (stworzoną przez siebie, na podstawie zasad tworzenia postaci konkretnej gry). Inne postacie występujące w grze, są tzw. Postaciami (Bohaterami) Niezależnymi BN, lub z angielskiego Non Player Character NPC, a ich prowadzeniem zajmuje się Mistrz gry. Każdą postać opisują Współczynniki i Umiejętności, które zapisuje się na Karcie Postaci. Postacie graczy zdobywają Punkty Doświadczenia, które umożliwiają im rozwój. MG jest także odpowiedzialny za Scenariusz i Prowadzenie Gry. Spotkanie graczy i MG, w czasie którego odbywa się gra, nazywamy Sesją, a scenariusz w którym występują postaci graczy Przygodą. Kilka przygód powiązanych ze sobą “fabularnie” to tzw. Kampania.

Mistrz Gry i Koordynator

W c:s, Mistrz Gry, został nazwany Koordynatorem. Do jego obowiązków przed sesją należą: przygotowanie scenariusza zawierającego opisy miejsc, ew. zdarzeń niezależnych (takich na które wpływu nie mogą mieć gracze, np. trzęsienie ziemi), oraz postaci niezależnych. Ponad to zapoznanie się z całym podręcznikiem, a w szczególności z zasadami tworzenia postaci i walki. W czasie sesji Koordynator powinien przede wszystkim skupić się na odpowiednim prowadzeniu gry. Odpowiednim tzn. takim, aby dostarczyć graczom jak największą ilość dobrej zabawy. Kor. musi pamiętać, że służy on graczom i oni są najważniejsi. Oznacza to, że prowadzący powinien być sprawiedliwy i rozsądny. Jeżeli Kor. popełni błąd, gracze zapamiętają to i podupadnie ich zaufanie co do jego arbitralności. Powinni oni ufać MG, a on powinien być na tyle obiektywny, aby mu ufać. Koordynator powinien także pamiętać, iż zgromadzone dalej zasady, maja mu służyć pomocą. Jeżeli w jakimkolwiek momencie gry, zaczną mu one przeszkadzać, MG powinien zignorować je lub zmodyfikować. Nie powinien on dopuszczać do sytuacji w których na rzecz zasad, ofiaruje realizm. MG musi szanować graczy i ich czas, który poświęcili zabawie pod jego kierunkiem. Przestrzegając tych kilku podstawowych zasad, których omówieniem zajmiemy się szerzej w rozdziale traktującym o prowadzeniu Codename’a, MG sprawi, że gracze będą się świetnie bawić, a także okażą się wielce pomocni. Aby gra była naprawdę udana, potrzebna jest współpraca zarówno Koordynatora, jak i graczy.

Gracz i Żołnierz

W codename:SOLDIER, gracz wciela się w postać żołnierza służącego w wojskowej jednostce specjalnej. Można zdecydować się na wybór jednej z kilu przykładowych funkcji (saper, snajper...), lub zagrać kogoś, kto zostanie stworzony od podstaw. Przed przystąpieniem do gry, uczestnik zabawy powinien posiadać choć minimalną wiedzę dotyczącą wojskowości. Wiedzę tą, postaramy się przekazać (w jak najbardziej skondensowanej formie) w dalszej części podręcznika, a w szczególności w rozdziale “Misja Gracza”. Zabawa zaczyna się w momencie tworzenia postaci, kiedy to gracz ustala wartości cech (decyduje czy postać ma być silna, czy może bardziej inteligentna itd.), wybiera funkcję w oddziale, ustala umiejętności, kompletuje odpowiedni sprzęt (broń, kamizelki, noktowizory itp.), a w końcu wybiera jednostkę (lub jednostki), w której służył i w której się szkolił. Następnie pozostaje już tylko służba i wspinanie się po drabinie wojskowej kariery.

Rekwizyty

Do gry w C:S, potrzeba jedynie podręcznika, kartki papieru, kilku sześciościennych kostek oraz chęci do zabawy. Podręcznik zawiera wszystkie niezbędne zasady, na kartce zapisywać będziemy istotne informacje dotyczące konkretnej sesji, lub postaci (może do tego służyć także Karta Postaci), a kostki używane będą do określania wyników wszystkich testów. Jeżeli chodzi o Koordynatora, może on dodatkowo zaopatrzyć się przed sesją w rekwizyty ubarwiające grę. Mogą to być, zdjęcia, nagrania video lub magnetofonowe, mapy, albo inne rekwizyty skojarzone z tematem i miejscem Misji.

Zasady Korzystania Z Podręcznika

Podręcznik został zorganizowany w taki sposób, aby dostęp do potrzebnych informacji był maksymalnie ułatwiony. Składa się on z 10 rozdziałów, obejmujących kolejno: Wstęp i wprowadzenie do gry; Opis Zasad Tworzenia Postaci; Wprowadzenie do Świata Codename'a; Opis Zasad walki; Rozdział poświęcony prowadzeniu gry; Część dla graczy; Opis broni, sprzętu i wyposażenia; Opis Pojazdów; Indeks pojęć i terminów; Rozdział poświecony autorom i innym ich projektom, związanym z RPG. Szczególnie zachęcamy do korzystania z indeksów i słowniczków umieszczonych w tylnej części podręcznika. Mogą one przyspieszyć wyszukiwanie potrzebnych informacji. Podręcznik do C:S, jest produktem typu OpenSource i jest rozpowszechniany za darmo. Można go wykorzystywać oraz modyfikować na własny użytek, jednak zawsze z podaniem źródła i autorów.

Zapraszamy do gry.

Tworzenie postaci >>>